Blogi: Timo Vihavainen, su 17.02.2019 21:27

Koululaiset ja peruukit

Lapsellisuuksia

 

Larin-Kyösti, Juvenilia. Nuoren teinin ja runoniekan muistelmia. Otava 1927, 254 s.

 

Kansansivistys ja muukin sivistys on suomalaisuuden nurkkapylväs, kuten jo Snellmanilta opimme.

Sitäkin kummallisempaa on, ettei mitään suurta kouluromaania kuulu kirjallisuuteemme. Virolaisillakin on Oskar Lutsin Kevade eli suomeksi Arno ja kumppanit, joka jokaisen pitää lukea.

Kiven kuvaus lukkarin koulusta on vain episodi Seitsemässä veljeksessä, olkoonkin, että veljesten sosiaalistuminen liittyi kiinteästi juuri koulutukseen, joka sitten viimein kirjan lopulla saatiin käyntiin ja jota ei varsinaisesti kuvata.

On meillä sentään muistelmissa paljonkin kuvauksia kouluista. Hämeenlinnan lyseota, joka onkin historiamme tärkeimpiä kouluja, on kuvattu useammassakin muistelmakirjassa, mm. Eino Leinon.

Sivumennen sanoen, Hämeenlinna koulukaupunkina ja muutenkin muistuttaa suuresti Savonlinnaa. Lyseokin on lähes samannäköinen. Sitä paitsi molempiin kuuluu keskiaikainen linna.

Ankaran iskun Savonlinnalle ja myös sen koulukaupunkiperinteelle antoivat juuri hiljattain jotkut katalat hallintopellet, jotka sallivat valtion rahoin kaapata koko kaupungista pois opettajankoulutuksen ja siirtää sen Joensuuhun, jossa sillä ei ole mitään perinteitä.

No, he tulevat käristymään byrokraattien helvetissä, joka lieneekin suuri ja mahtava laitos, joka ikuisesti jauhaa tyhjää ja tuottaa hyllykilometreittäin paperia ja siinä sivussa ilkitöitä, kuten myös maan päällä tapahtuu.

Mutta mitä tulee Hämeenlinnan lyseoon, kuvaa Larin-Kyösti sitä aika laajasti muistelmissaan. Sivumennen sanoen, runoniekan oikea nimihän oli Karl Gustaf Larson ja hänen vanhempansa olivat Suomeen muuttaneita riikinruotsalaisia. Isä piti Seurahuoneen ravintolaa.

Kertoja kuvaa melko elävästi sitä pikkukaupungin miljöötä, jossa erilaisten yhteiskuntakerrosten erottelu toisistaan tunnettiin tärkeäksi. Samaa kaupunkia hieman myöhemmin on samalta kantilta kuvannut myös Matti Kurjensaari, joka kiintoisasti lisää tärkeiden attribuuttien joukkoon myös hajun.

Nykyisenä deodoranttien ja automaattipesukoneiden aikoina tämä ulottuvuus tuppaa unohtumaan. Kuitenkin hajujen maailma oli vielä 1960-luvulla tärkeä osa ihmisen miljöötä. Hajuttomia paikkoja ei edes ollut.

Mitä tuon ajan pikkukaupunkilaisuuteen erityisesti tulee, voimme siellä erottaa erään nyt jo hävinneen ihmisryhmän, nimittäin juoruakat.

Toki juoruaminen instituutiona elää edelleen, mutta tuohon aikaan oli olemassa myös niin sanoakseni alan ammattilaisia, jotka olivat yleensä ikäneitoja. Heidän välttämättömiin varusteisiinsa kuului juorupeili, jonka avulla ihmisten liikkeistä kyettiin pitämään kirjaa.

Jostakin syystä kirjoittaja oli erityisen vihainen tälle ihmisryhmälle jo koulupoikana. Niinpä hän kaverinsa kanssa tervasi yhden peilin, mikä muiden kolttosten kanssa johti väliaikaiseen koulusta erottamiseen. Itse asiassa neljän kuukauden oleskelu Hämeen sydämessä taisikin tehdä hyvää.

Muuten lyseolaisen arkipäivään kuuluivat tappelut rottien eli koulua käymätttömien poikien kanssa. Siltä varalta on hyvä pitää esimerkiksi nyrkkirautaa taskussaan.

Aivan samanlainen instituutio kukoisti isäni kertoman mukaan myös Savonlinnassa ja lieneepä se ollut muissakin koulukaupungeissa, missä nyt poikakouluja oli. Olisikohan tuo ollut toksista maskuliinisuutta.

Huvittavaa on, että pelkkä sana norssi oli normaalilyseolaisille haukkumanimi, jota ei voitu sietää. Kyseessähän on itse asiassa kuore, venäläisten suurena herkkuna pitämä, joskin voimakkaasti haiseva kala, joka siellä tunnetaan nimellä korjuška. Tässä keväällä se sesonki taitaa olla, kysykääpä Pietarin ravintoloista.

Venäläinen varuskuntakin kaupungissa oli, mutta venäläiset esiintyvät kirjassa vain statisteina, ei heihin näköjään yhteyttä pidetty. Sitä paitsi kertoja väittää suuttuneensa koko kansaan perusteellisesti sen vuoksi, ettei saanut minkäänlaista tunnustusta tai kiitosta, kun pelasti erään venäläisen pojan hukkumasta.

No, uskokoon ken tahtoo. Ainakin hän yliopistossa alkoi opiskella venäjää ryhtyäkseen kääntäjäksi, mutta jätti sitten homman kesken.

Kuvaukset koulusta ja opettajista ovat klassisia peruukkijuttuja. Opettajat näyttävät laidastaan olleen tylsiä ja hengettömiä lasten kiusaajia, joille opettajan työ oli vain tapa ansaita elantonsa. Kuva oli siis kaukana kansakoulunopettajan klassisesta kansankynttilän hahmosta.

Saattaa se olla, että tällä kuvauksella oli jotakin todellisuuspohjaakin. Akateemista- tai virkauraa suunnitelleet, mutta siltä suistuneet ihmiset, tuohon aikaan lähes aina miehet, ajautuivat usein joko lehtimiehiksi tai opettajiksi.

Opettajina heistä sitten saattoi tulla oppilaiden kauhuja, jotka nauttivat näiden haukkumisesta ja kiusaamisesta.

Muistan itsekin yhden opettajan, joka kerran silmäili tuppisuuksi jäänyttä luokkaa ilkeästi ja sanoi sitten painokkaasti: ”Onpas teitä täällä koko koko-elma!”

Ihan jokainen Hämeenlinnan lyseon opettaja ei tässä kuvauksessa ole epäsympaattinen kummajainen, mutta sellaiseksi kyllä kuvataan  peruukin perustyyppi.

Koululaiset puolestaan olivat lukioasteella jo miestä mielestään ja perustivat pienen salaseuran, jollaista myös Joel Lehtonen on kuvannut hieman laajemmassa muodossa. Hengen nostattamiseksi hankittiin joskus jopa alkoholia ja päästettiin barabbas irti. Tällaista tiedän tapahtuneen myöhemminkin, jopa hyvällä 1960-luvulla.

Koulun lisäksi oli tietenkin muita harrastuksia, joista yksi oli purjehtiminen, joka tietysti vei myös hengenvaaraan. Eihän siihen aikaan edes ollut pelastusliivejä ja kukapa olisi kehdannut purjehtia korkkiliivit kaulassa.

Kirjallisuus oli kuitenkin se suuren kiinnostuksen kohde, niin Larin Kyöstillä kuin luokkatoveri Eino Lönnbohmilla eli Lömpalla, joka tunnettiin myöhemmin nimellä Leino.

Koulun lisäksi muistelmissa kuvataan erinäisiä henkilöitä eri puolilla Suomea. Tässä vaiheessa oli vielä tärkeää noteerata heimo viiteryhmänä. Suuri muutto ja sähköiset viestimet eivät vielä olleet tasoittaneet kansaa.

Vanha puutalojen kaupunki on nyt hävinnyt niin Hämeenlinnasta kuin Savonlinnasta. Sen tavoittaa enää aikalaiskuvauksista ja muistelmista. Larin-Kyöstillä ne eivät ole erityisen kiinnostavat, mutta on tämä kirja lukemisen väärtti sentään.

 

Timo Vihavainen su 17.02. 21:27

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Häpeänsä kullakin

ke 19.07. 21:26

Suurista erehdyksistä

to 23.02. 21:02

Modernin maailman syntysijoilta

ti 18.01. 23:48

Saaliseläiminä

ke 15.12. 23:51

Tolstoin aivoituksia

ma 22.11. 23:49

Ajan kuvaa

to 18.11. 22:48

Kansan parhaaksi

ti 02.11. 23:57

Luonteikas kansa

pe 08.10. 01:15

Kohti pinnan katkeamista

to 16.09. 23:47

Symbolit

su 05.09. 20:39

blogit

Vieraskynä

Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?

ke 20.12.2023 22:32

Juha Ahvio

Onko historialla merkitystä?

su 18.02.2024 17:41

Professorin Ajatuksia

Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?

to 13.05.2021 20:23

Marko Hamilo

Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja

ti 28.03.2023 20:22

Jukka Hankamäki

Sähköistävä klikinvastainen uutinen

su 07.01.2024 18:08

Petteri Hiienkoski

Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?

pe 15.03.2024 23:04

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Jolla on korvat, se kuulkoon

ke 23.08.2023 20:50

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa

su 15.01.2023 14:49

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!

la 25.02.2023 13:58

Mika Niikko

Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet

su 13.09.2020 23:07

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

USA:sta johdettu sensuuriteollinen kompleksi ulotettiin Suomeen vuonna 2015 - Tucker Carlson haastatteli USA:n ulkoministeriön entistä kyberjohtajaa Mike Benziä

la 24.02.2024 12:33

Heikki Porkka

Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan

to 28.03.2024 13:04

Tapio Puolimatka

Pedoseksuaalisten fantasioiden varaan rakentuva seksuaalikasvatus

ke 20.03.2024 08:51

Olli Pusa

YLEN häveliästä

pe 02.02.2024 14:01

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat

ti 18.08.2020 10:15

Reijo Tossavainen

Auta avun tarpeessa

to 19.03.2020 07:33

Pauli Vahtera

Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja

su 25.10.2020 22:57

Timo Vihavainen

Häpeänsä kullakin

ke 19.07.2023 21:26

Matti Viren

Odotellaan vuotta 2023

la 14.08.2021 23:44