Poliittisen suvaitsevaisuusideologian omaksuneet modernit teologit korostavat usein väärällä tavalla niin sanotun uskontodialogin tärkeyttä. Siihen liittyy se, että Raamatun vastaisesti vähätellään uskontojen välisiä eroja, vaietaan niistä tai jopa kielletään ne. Äärimmäisenä seurauksena on harhakäsitys, jonka mukaan kaikissa uskonnoissa palveltaisiin samaa Jumalaa.
Nykyään jopa ulkonaisen luterilaisuuden piirissä esiintyy teologeja, jotka antavat ymmärtää, elleivät suorastaan väitä, että kristinuskossa ja islamissa olisi kysymys samasta Jumalasta. Siis vielä luterilaisen reformaation 500-vuotisjuhlavuotenakin. Sanomattakin pitäisi olla selvää, etteivät he saa kirkon uskonpuhdistajalta mitään tukea harhakuvitelmilleen.
Martti Lutherilla (1483–1546) oli selvä käsitys siitä, mitä Muhammed (n. 570–632) Koraanissaan opetti. Kirjoituksessaan Taistelusta turkkilaisia vastaan (1528) Luther toteaa, että hänellä ”on joitakin kappaleita Muhammedin Koraania”.
Entisen augustinolaismunkin mukaan islamin opilliset juuret ovat areiolaisuudessa:
Areiolaisuus taas oli alkujaan aleksandrialaiselta presbyteeri Areiokselta (250–336) nimensä saanut Jumalan kolmiykseyttä vastustava harhaoppi. Torjumalla sen, että Jumalan Poika on samaa olemusta (kreik. homoiousios) kuin Isä, Areios kielsi myös Jeesuksen jumaluuden, mikä kuuluu kristillisen uskon perustaviin totuuksiin. Areiolaisuus torjuttiin Raamatun vastaisena Nikaian kirkolliskokouksessa vuonna 325.
Ennen Areiosta Jeesuksen jumaluuden oli kiistänyt Kerintusja tämän seuraaja Ebion (100-luvulla), joita on pidetty varhaisina niin sanottuina gnostilaisina.
Areiolaiset karkotettiin 300- ja 400-luvuilla Rooman valtakunnasta: pääosa pakeni Euroopan germaanialueille ja osa Arabian niemimaalle. Areiolaisuus valtaisi suuren osan Kaakkois- ja Keski-Eurooppaa. Visigotit kääntyivät areiolaisuuteen vuonna 376. Lännessä se levisi vandaalien kautta Pohjois-Afrikkaan, Hispaniaan (nyk. Espanja ja Portugali) ja osiin Italiaa. Se säilyi näillä alueilla 500- ja 600-luvuille asti.
Luther varottaa, että Jumala rankaisee sanansa ja Kristuksen halveksimisen lähettämällä Raamatun vastaisia vääriä oppeja.
Lutherin niin sanottujen pöytäpuheiden (1546) mukaan väärien oppien synty johtui juuri siitä, että kristityt kyllästyivät evankeliumiin. Niin sai alkunsa myös islam.
Arabian niemimaalla oli vilkasta uskonnollista liikehdintää. Lukutaidottoman Muhammedin uskotaan matkoillaan tavanneen juutalaisia ja kristittyjä sekä kirkosta erotettuja lahkolaisia, joilta hän kuuli näiden uskonnosta. Arabeja tiedetään kääntyneen kristinuskoon ja ennen muuta juutalaisuuteen.
Kerrotaan, että eräällä matkallaan nuori Muhammed tapasi syyrialais- tai arabiperäisen lahkolaismunkki Bahiran (Sergius), jonka uskotaan olleen areiolainen, nestoriolainen tai gnostilainen. Islamilaisen perimätiedon mukaan Bahira olisi ennustanut hänelle hänen tulevasta profeetallisesta tehtävästään.
Keski-ikää lähenevän Muhammedin kerrotaan vetäytyneen kotikaupungistaan Mekasta viikkokausiksi erämaavuorille paastoamaan, mietiskelemään ja rukoilemaan. Hän on myös paastokausiensa aikana saattanut tavata areiolaisia erakkoja, joilta on heidän oppinsa saanut.
Muhammed ilmeisesti omaksui muitakin kristillisperäisiä harhaoppeja. Islamin mukaan Jeesus ei kuollut ristillä todellisesti, vaan hänen hahmossaan ristiinnaulittiin paholainen, ja Jeesus otettiin taivaaseen elävänä. Vastaavantyyppisiä kertomuksia esiintyi varhaiskristillisissä lahkoissa. Kerintuksesta mahdollisesti alkunsa saaneen doketismin mukaan Kristus ei kärsinyt ja kuollut ristillä todellisesti vaan ainoastaan näennäisesti.
Koraaniin on löytänyt tiensä apokryfisestä niin sanotusta Tuomaan evankeliumista kertomus väitetystä Jeesuksen lapsuudesta: siinä kerrotaan Jeesuksen henkiin herättämistä savilinnuista. Se ja muut gnostilaisperäiset apokryfikirjoitukset ovat syntyneet Uuden Testamentin kirjoitusten jälkeen eikä kristillinen kirkko ole niiden kanonisuutta koskaan tunnustanut.
Luther näyttää alkuun (1532) olleen sitä mieltä, että turkkilaiset muslimit olisivat luulleet Kristusta ”joksikin enkeliksi”, jonka jälkeläinen Muhammed oli.
”Enkelillä” Luther tarkoittanee Jumalan sanansaattajaa (kreik. ággelos) eli profeettaa, ja ”jälkeläisellä” pikemminkin seuraajaa profeetan tehtävässä kuin luonnollista jälkeläistä. Selvää hänelle joka tapauksessa oli se, että Areioksen tavoin Muhammed kiisti Kristuksen jumaluuden.
Luther selittää, miten areiolaisuus levisi ja eksytti kristittyjä. Kumoamalla Jumalan kolmiykseyden ja kieltämällä Jeesuksen jumaluuden se valmisti tietä islamille, joka sittemmin levisi monille samoille alueille, jotka aiemmin olivat areolaisuuden vallassa.
Arabiaheimoihin kuuluneita Ismaelin jälkeläisiä kutsuttiin "saraseeneiksi".
Pelkästään se, että puhutaan kauniisti Kristuksesta tai hänen opetuksistaan, ei tee kenestäkään kristittyä. Lutherille oli itsestäänselvää sekin, ettei sitä tee myöskään se, vaikka puhuja olisi ulkonaisesti kirkon jäsen tai jopa sen työntekijä.
Lutherin mukaan Muhammed on yhdistellyt islamiin erilaisia asioita juutalaisten, kristittyjen ja pakanoiden uskonnollisista käsityksistä. Kristityiltä peräisin olevilla käsityksillä on taipumuksena ilmetä turmeltuneessa muodossa. Kristillisistä uskonkohdista muslimit näyttäisivät uskonpuhdistajan mukaan tunnustavan vain kuolleiden ylösnousemuksen.
Se, että islamin opilliset juuret ovat juutalaisuudessa ja kristillisperäisissä harhaopeissa, ei tarkoita, että muslimit Allahissa palvelisivat kristittyjen Jumalaa. Asia on päinvastoin, kuten myös tapaus areiolaisuudesta osoittaa.
Uskonpuhdistajan viesti on yksiselitteinen: Jeesuksen jumaluuden ja lunastustyön kieltäjillä ei ole armollista Jumalaa, ei syntien anteeksiantamusta, eikä iankaikkista elämää ja autuutta. Mutta jokaisella, joka uskoo hänen olevan Raamatun Kristus, Herra ja Vapahtaja, on hänessä kaikki.
Petteri Hiienkoski
Lähteet:
Martti Lutherin käsitys munkkilupauksista. – Lutherin Walitut teokset 1,444-599. (De votis monasticis Martini Lutheri iudicium, 1521. WA. 8,573-669.) Suom. Aug. F. Peltonen. SLS. Kuopio 1908.
Vom Kriege wider die Türken. 1528. WA 30 II, 107-148. Taistelusta turkkilaisia vastaan. Suom. Hannu Lehtonen. Osa julkaistu Concordia -lehdessä 4/2015, 25-27 (”Luterilaisten tunnustuskirjojen ja Lutherin lausumia islamista”).
Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen Ylimmäispapillinen Rukous eli Johanneksen evangeliumiraamatun 17. luvun selitys. (Das Siebenzehend Capitel Johannis, von dem gebete Christi. 1528. WA 28,70-200.) Suom. R. E. Wainio 3. p. SLEY. Mikkeli 1903.
Galatalaiskirjeen selitys. (In epistolam S.Pauli ad Galatas commentarius ex praelectione D. Martini Lutheri collectus. [1531] 1535. WA 40,1,15-688; 40,2,1-84.) Suom. Jukka Thurén. SLEY-Kirjat. Hämeenlinna 2003.
Häälaulu. Psalmin 45 johdosta. (Praelectio in psalmum 45. 1532 [1533.] WA 40,2,472-610.) Suom. Juuso Hedberg. SLEY. Helsinki 1907.
Kirkolliskokouksista ja kirkosta. – Lutherin Walitut teokset 2,11-185. (Von den Konziliis und Kirchen, 1539 (WA 50,509-653).) 1539. Suom. Yrjö Loimaranta. SLS. Kuopio 1910.
Kirkkopostilla. Kolmas osa. 1543. Suom. A. E. Koskenniemi. Kustannus Oy Arkki. Vaasa 2009.
Huonepostilla. Martti Lutherin kotisaarnoja. (Valtaosaltaan Veit Dietrichin laitos v. 1544, mukana joitakin muita saarnoja. Hauspostille. 1544 (nach Veit Dietrich). WA 52,1-732.) Suom. Niilo E. Wainio. 6. painos. SLEY. Turku 1945.
Pöytäpuheita tästä elämästä ja tulevasta. (Alkuperäisteos: "Die Welt ist wie ein betrunkener Bauer") 1546. Suom. Outi Cappel, Kirjapaja 1983.
Aihepiiriin liittyvää:
Elokuva- ja tv-ilmaisun ja käsikirjoittamisen vastuuopettaja. VTM, TaK. Lastentarhanopettajavaimon aviomies ja neljän koululaisen isä. Toiminut aiemmin muun muassa vapaana toimittajana ja Ulkopoliittisen instituutin tutkijana. "Sydän taivaassa, jalat tukevasti maassa".
Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?
ke 20.12.2023 22:32Onko historialla merkitystä?
su 18.02.2024 17:41Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?
pe 15.03.2024 23:04Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23USA:sta johdettu sensuuriteollinen kompleksi ulotettiin Suomeen vuonna 2015 - Tucker Carlson haastatteli USA:n ulkoministeriön entistä kyberjohtajaa Mike Benziä
la 24.02.2024 12:33Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan
to 28.03.2024 13:04Pedoseksuaalisten fantasioiden varaan rakentuva seksuaalikasvatus
ke 20.03.2024 08:51YLEN häveliästä
pe 02.02.2024 14:01Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44